Köpvillkor

  1. Om Plantido 
  • Företaget har sitt säte i Eslöv. Företagets postadress är Arup 166 . 24162 Löberöd.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas systemet en automatiska orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]
  • Vill du ändra en befintlig beställning? I så fall kontakta oss omedelbart.
  • Observera att flesta plantorna är ympade . Är du ute efter rot äkta planta  fråga oss innan du gör din beställning.
  • Falska beställningar som orsakar ekonomisk skador  till oss vi spårar upp och kräver ersättning och polisanmälas . 
  • Under vinterperioden går bra att förbeställa plantor som är tillgängliga. Förköpta plantor vi kan hålla maximum fram till mitten av april.
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 1-2 veckor.Under högsäsongen kan bli 3-4 veckor.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected] Vi levererar varor med DHL SERVICEPOINT som innebär att kunden ska avhämta paketet från närmaste avhämtnings ställe. För att få mer information om din närmaste DHL ombud besök .
  • www.servicepoint.se 
  • Vi packar och emballerar köpta plantor gratis men vi tar det fraktpriset vad vi själv verkligen betalar till DHL.
  • Större order kanske kräver flera kartonger. I sådant fall kunden måste betala för alla pakets fraktavgift.  Vi behåller rätten att anpassa  och ändra verkliga fraktpriser  .  Det är helt omöjligt att veta fraktpriset innan vi sänder ett paket. Det beror på kartong storleken , och leveransorten . Större order skickar vi även på halvpall. Våra fraktklass priser är inte bindande därför kan blir billigare och dyrare.
  • Har du frågor angående fraktkostnader  ring och fråga oss. 
  • Kunden ansvarar själv att hämta paketet i god tid efter avisering. Kunden ska kvittera ut sitt paket inom 3 dagar från aviseringen för att fullständiga garanti ska gälla.Plantor är färskvara och klarar inte hur länge som helst inpackad i kartong utan vatten , ljus och luft . Vi tar ingen garanti för plantor som stått längre än 3 dagar hos DHL ombud. Outlöst paket kommer att skickas tillbaka efter en tid. I sådant fall vi debiterar full fakturavärdet och då tillkommer  verkliga returkostnader samt en avgift för returhantering 100kr inkl. moms. Om leveransen sker på pall då är det kundens ansvar att vara på platsen vid leveranstillfälle.
  • Observera!  Helgdagar som infaller mellan måndag till fredag kan förlänga  leveranstiden.Vi gör vår bästa att skicka dina plantor så fort så möjligt  Alla plantor  små eller stora  måste packa väl för att komma fram till kunden oskadad. Därför lägger vi tonvikten till väl packad istället för snabb skickad.
  • Avhämtning på plats går jättebra men eftersom vi har ingen öppettider var snäll och ring  oss eller mejlar vilken tid skulle ni komma.
  • Inom Skåne län eller angränsade län kan vi leverera större  beställningar med vår egen lastbil . mot en rimlig avgift
  • Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • All betalning går via Klarna. 
  • Annat fall förskottsbetalning som gäller.

  • Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Eftersom plantorna är färsk , levande varelse så ångerrätt  accepteras vi endast i särskild fall .

  • 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Vid nyttjande av ångerrätt kunden själv står för frakten . Varorna ska packas och skickas tillbaka i originalkartong.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Paket som stått längre än 72 timmar hos DHL ombud efter avisering.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation , klagomål , garanti
  • Vi kontrollerar  alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller fel expedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsuments skyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss via mejl  för ett godkännande innan du returnerar en  vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att felet har upptäckts. 
  • Vid godkänd reklamation vi ersätter endast varuvärde.
  • Vi ger 3 månads tillväxtgaranti förutse att köpare sköter plantan på rätt sätt. Vi ersätter inte någon väder relaterade skador. 

  • 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel  ska alltid reklameras med tagna bild till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas att leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den reklamerade  produkten i enlighet med gällande konsumentskydds lagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer i efterhand.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsument skyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se  Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Vår ansvar begränsar vi  endast till varuvärde.
  • Vi tar inte emot reklamation i fall paketet stått längre tid hos DHL ombud . Tiden räknas från aviserings tillfälle. (Mellan 15 april till 15 september  3 dagar.Övriga tiden 7 dagar.)
    Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella fel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Del av bilderna är illustrationer som visar en fullvuxen växt. I bland har vi ingen användbar bild alls då kan man söka sorten via nätet.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Plantido accepterar du vår dataskydds policy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
  • Plantido är ansvarig för behandlingen av  din personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat frakt.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
     Vi samarbetar med är: DHL.  Om kunden vill själv anlita en annan fraktbolag givetvis går bra. Vi emballerar köpta produkter sammasätt som vi gör till vår samerbetspartner.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    För tillfället har vi inte nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Plantido är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN .
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.