- Om Plantido
- Företaget har sitt säte i Eslöv. Företagets postadress är Arup 166 . 24162 Löberöd. Org. nummer 559186-0621
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@plantido.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du slutfört din beställning skickas systemet en automatiska orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@plantido.se.
- Vill du ändra en befintlig beställning? I så fall kontakta oss omedelbart.
- Observera att visa plantor är ympade. . Är du ute efter rot äkta planta fråga oss innan du gör din beställning.
- Falska beställningar som orsakar ekonomisk skador till oss vi spårar upp och kräver ersättning och polisanmälas .
- Under vinterperioden går bra att beställa , förbeställa plantor som vi levererar vid lämplig planteringstid till våren. Förköpta plantor vi kan hålla maximum fram till sista april. Alla beställningar betalas via Klarna. Om kunden önskar fakturering och annan betalform då 30kr faktureringsavgift inkl. moms tillkommer .
- Leverans-Frakt
- Våra normala leveranstider är 1-2 veckor under lågsäsongen. Under högsäsongen kan bli 2-4 veckors leveranstid . Under sommarperioden skickar vi plantor endast måndagar och tisdagar för att säkerställa att sändningar ska komma fram innan helgen. Det innebär köbildning.
- Vi kan inte garantera leveransen till exakta tidpunkt.
- Vi levererar varor med DHL SERVICEPOINT som innebär att kunden ska avhämta paketet från närmaste avhämtnings ställe. För att få mer information om din närmaste DHL ombud besök www.servicepoint.se .
- Vi packar och emballerar plantor gratis men vi tar ut verkliga fraktpriset vad vi själv betalar till DHL.
- Om du osäkert vilken fraktklass ska välja det best att välja högsta priset . Blir det billigare än valt frakt minskar vi beloppet på din KlLARNA faktura..
- Större order kanske kräver flera kartonger . I sådant fall kunden måste betala för varje försändelse . Vi behåller rätten att anpassa och ändra valda fraktklass till verkliga fraktpriser . Det är helt omöjligt att veta fraktpriset innan vi sänder ett paket. Våra fraktklass priser är inte bindande därför kan bli billigare eller dyrare. beror på växt storlek , och leveransorten . Större order och större plantor kan vi skicka på pall . Halvpall och helpall växter vi kan ge pris offer i förväg. Observera att om pallen går till privatperson då DHL tar ut en extra avgift .
- Har du frågor angående fraktkostnader ring och fråga oss.
- Kunden ansvarar själv att hämta paketet i god tid efter avisering. Kunden ska kvittera ut sitt paket inom 3 dagar från avisering tidpunkt under långsäsongen och 24 timmar efter avisering i högsommar säsongen för att fullständiga garanti ska gälla. Plantor är färskvara och klarar inte hur länge som helst inpackad i kartong utan vatten , ljus och luft . Vi tar ingen garanti för plantor som stått längre tid hos DHL ombud . . Outlöst paket kommer att skickas tillbaka till oss efter 14 dagar. I sådant fall vi debiterar full fakturavärdet och då tillkommer en skälig administrativ avgift som täcker retur och emballagekostnader . Om leveransen sker på pall då är det kundens ansvar att vara på platsen vid leveranstillfälle.
- Observera! Helgdagar som infaller mitt i veckan innebär att vi skickar ingen försändelse då. .Vi gör vår bästa att skicka dina plantor så fort så möjligt Alla plantor små eller stora måste packa väl för att komma fram till kunden oskadad. Därför lägger vi tonvikten till väl packad istället för snabb skickad.
- Avhämtning på plats går jättebra men eftersom vi har ingen öppettider var snäll och ring oss eller mejlar vilken tid skulle ni komma.
- Adress: Arup 166 , 241 62 Löberöd
- Inom Skåne län eller angränsade län kan vi leverera större beställningar med vår egen lastbil . mot en rimlig avgift
- Order som lämnades under vinter ska levereras på våren med hänsyn till väderförhållande.
- Vi reserverar oss rätten att avbryta order om beställda produkter storleksmässigt inte går att skicka med DHL SERVICEPOINT . I sådant fall kunden måste ordna transport på egen hand.
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- All betalning går via Klarna , bankgiro eller SWISH.
- Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Plantorna är färsk , levande varelse så ångerrätt accepteras vi endast i särskild fall . Övriga produkter omfattas ångerrätt. Nyttjande av ångerrätt kunden står själv för returfrakt.
- 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@plantido.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som skickas tillbaka , klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Vid nyttjande av ångerrätt kunden själv står för frakten . Varorna ska packas och skickas tillbaka i originalkartong.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
- Paket som stått längre än 24 timmar hos DHL ombud efter avisering.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
- Reklamation , klagomål , garanti
- Vi kontrollerar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller fel expedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsuments skyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss via mejl för ett godkännande innan du returnerar en vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att felet har upptäckts.
- Vid godkänd reklamation vi byter ut produkten eller ersätter varuvärde.
- Vi ger 3 månads tillväxtgaranti förutse att köpare sköter plantan på rätt sätt. Vi ersätter inte skada som orsakat av torka , slarvig skötsel, väder eller skadedjur
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Eventuella fel ska alltid reklameras med tagna bild till info@plantido.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas att leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den reklamerade produkten i enlighet med gällande konsumentskydds lagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer i efterhand.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig i enlighet med gällande konsument skyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Vår ansvar begränsar vi endast till verkliga varuvärde. Ej frakt emballage med mera..
- Vi tar inte emot reklamation i fall paketet stått längre tid hos DHL ombud . Tiden räknas från aviserings tillfälle. (Mellan 15 april till 15 september 24timmar .Övriga tiden 72 timmar.)
Produktinformation - Vi reserverar oss för eventuella fel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Del av bilderna är illustrationer som visar en fullvuxen växt. I bland har vi ingen användbar bild alls då kan kunden söka växten med latinsk namn via nätet.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos oss accepterar kunden vår dataskydds policy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig ut dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
- Plantido är ansvarig för behandlingen av din personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat frakt.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. - 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. - Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
- 10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. - 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör - Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna. - 10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
Vi samarbetar med är: DHL. Om kunden vill själv anlita en annan fraktbolag givetvis går bra men i sådant fall kunden som ska boka frakt och frakthandlingar. - 10.4.3 Nyhetsbrev
För tillfället har vi inte nyhetsbrev. - 10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. - 10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. - 10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). - 10.8 Ansvarig för dataskydd
Plantido är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. - 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. . För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister.
- ,http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN .
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.